juni 23, 2026

Nederland | 2020

Onze eerste roadtrip ging naar Nederland, langs de kust. We begonnen in Vrouwenpolder en eindigden op het eilandje Texel waar we een prachtige fietsroute konden volgen. Voor onze eerste tocht kozen we een bestemming die niet te ver was, ingeval er toch iets mis was met de campervan. En zo begonnen we te rijden. Mijn mama als chauffeur en ik als haar trouwe navigator die de mooiste en gezelligste slaapplekjes zoekt.

Vrouwenpolder

Onze eerste rit bracht ons naar Vrouwenpolder. Voor twee vrouwen op pad leek deze plek toepasselijk voor onze allereerste nacht in de bus. We hadden de fietsen mee, mama een koersfiets en ik een plooifiets. Comfortabel is iets anders, maar we hebben een mooi rondje kunnen rijden. Tot mijn band lek bleek te zijn toch. Gelukkig wordt er in Nederland veel gefietst en duurde het niet lang voor we bij een fietsenmaker terecht kwamen die de band kon vervangen. Zo zijn we ook weer in het gezellige dorpje Kamperland terecht gekomen dat we anders hadden gemist. weer zo’n mooi toeval op onze eerste k/campertrip.

In de buurt van Rotterdam

De volgende stop was onze eerste boerderij aan de rand van Rotterdam. Op een boerderij staan werd hier stiekem mijn overnachtingsvoorkeur. Lieve mensen, natuur en verse producten, wat kan een mens nog meer willen? We ontwaakten naast de koeien en ontbeten in het boerderijwinkeltje met een vers broodje en een lekker warme koffie. Zo’n camper van is dan toch kouder dan we verwacht hadden, onze eerste les geleerd.

Tzum

In het piepklein dorpje Tzum (echt klein, baker, slager, kerk en dat is het) vonden we de volgende gezellige boerderij waar we onze van parkeerden. Van daaruit konden we met de fiets Franeker bezoeken. In Franeker bezochten we het oudste werkende planetarium ter wereld, het Koninklijke Eise Eisinga planetarium.

Harlingen

Op dag 5 trekken we terug naar de kust waar we afgesproken waren met onze toenmalige partners. We maken Harlingen city onveilig, bezoeken de lokale boekenwinkel, een gezellig cafeetje en de pier waar we kibbeling eten. Aan het einde van de dag trekt mama met haar vriend naar een B&B en ik beslis om samen met mijn vriend op de camping iets warms te eten en daarna in de van te gaan slapen. De volgende dag trekken we met ons vieren wat meer landinwaarts naar Leeuwarden waar mijn vriend en ik het Natuurmuseum Fryslân bezoeken.

Texel

Het weer begon wat tegen te zitten en door onze partners terug te zien, begonnen we ons huisje wel wat te missen. We besloten nog een laatste bezoek te brengen aan het eilandje Texel, waar we tussen de regenbuien door een mooie fietsroute hebben gevolgd. Op de terugweg stoppen we bij de Albert Heijn voor avondeten onderweg, want ja, in Nederland zijn en niet stoppen bij de Albert Heijn is geen optie. En zo ronden we onze eerst roadtrip in onze nieuwe van Nori af.

het uitzicht op Texel
het uitzicht op Texel